مقاله تاثیر استراتژیهای رقابتی و بازارگرایی بر عملکرد صنایع لبنی

مقاله-تاثیر-استراتژیهای-رقابتی-و-بازارگرایی-بر-عملکرد-صنایع-لبنیامروزه سازمانهایی که به مشتریان و رقبای خود توجه داشته و سعی می‌کنند محصولات خود را با بالاترین کیفیت تحویل نمایند در عرصه رقابت موفق‌تر خواهند بود. این پژوهش یک مطالعه توصیفی و میدانی است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارکنان بخش بازاریابی و فروش شرکتهای تولیدکننده محصولات لبنی می‌باشد. برای تعییدانلود فایل
چکیده:

امروزه سازمانهایی که به مشتریان و رقبای خود توجه داشته و سعی می‌کنند محصولات خود را با بالاترین کیفیت تحویل نمایند در عرصه رقابت موفق‌تر خواهند بود. این پژوهش یک مطالعه توصیفی و میدانی است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارکنان بخش بازاریابی و فروش شرکتهای تولیدکننده محصولات لبنی می‌باشد. برای تعیین نمونه از نمونه گیری تصادفی ساده قابل دسترس استفاده شده است. حجم نمونه 360 نفر تعیین گردید. روش گردآوری داده‌ها میدانی و ابزار اندازه گیری پرسشنامه بوده است. روایی آن با روش محتوایی، ساده و صوری در حد قابل قبول تائید گردیده است. پایایی اندازه گیری از طریق فرمول آلفای کرونباخ  (0,922)مورد تائید قرارگرفت. برای بررسی و تجزیه و تحلیل اطلاعات و قابل قبول بودن مدل نظری، که برگرفته از تحقیقات ولا و همکارش در سال 2010 در کشور استرالیا می‌باشد، از نرم افزار لیزرل استفاده و سپس، به تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از ضریب مسیر و آزمون t پرداخته شد. نتایج نشان می‌دهد، استراتژی تمایز بر بازارگرایی پاسخگو (به مشتریان) تاثیر مثبت ندارد، اما استراتژی تمرکز بر بازارگرایی فعال تاثیر مثبت دارد.

امروزه رمز موفقیت سازمان ها را می توان در بازارگرایی جستجو کرد. سازمان هایی که به مشتریان و رقبای خود توجه داشته و سعی می نمایند محصولات خود را با بالاترین کیفیت تحویل نمایند در عرصه رقابت موفق تر خواهند بود. یکی از مباحثی که در فرآیند بازاریابی اهمیت بسیار دارد تدوین استراتژی های رقابتی بازاریابی است زیرا اجرای درست استراتژی های بازاریابی، بخش نهایی و ضامن موفقیت شرکت در امر بازاریابی است. این تحقیق با هدف بررسی تاثیر استراتژی های رقابتی و بازارگرایی بر روی عملکرد صنایع لبنی استان اصفهان انجام گرفته است.

فهرست مطالب:
چکیده
-1مقدمه
-2پیشینه تحقیق
-3مبانی نظری
-4روش تحقیق
-5تجزیه و تحلیل داده ها
گام اول: ارزیابی مدل ساختاری تحقیق
گام دوم: ارزیابی بخش اندازه گیری مدل
گام سوم: بررسی فرضیه ها
-6خلاصه و نتیجه گیری
-7پیشنهادهای کاربردی
-8پیشنهاد برای تحقیقات آینده
منابع فارسی و لاتین

مقاله پذیرفته شده در کنفرانس بین المللی مدیریت، اقتصاد و مهندسی صنایع (خرداد 94)